Stukkie 8: Test

TEST

Welke voortuin is bij Nederlanders geaccepteerd?
A. Tuin met fiets en een afvalbak
B. Tuin met koelkast, lege bierblikjes en nog wat andere troep
C. Tuin met kinderspeelgoed, winkelwagentje en meerdere afvalbakken

Moeilijk. Ik wik en weeg – hoeveel tijd heb je eigenlijk voor zo’n vraag? – en kies uiteindelijk voor tuin B. Het is weliswaar jammer dat die bierblikjes leeg zijn, maar misschien staan er nog een paar in de koelkast.

Het zit zo: ik doe de Nationale Inburgering Test. (Ondanks sluimerende vermoedens dat ons kwetsbare Nederlands hier hapert. Is inburgeringstest een te moeilijk woord voor de arme kandidaten? Of gaat het hier om een project: de Nationale Inburgering van de heer of mevrouw Test?)

Ik haal, zoiets vreesde ik al, een 4,4. Ik begin mijn spullen te pakken en gooi mijn paspoort in de vuilnisbak. De Vreemdelingenpolitie kan elk moment op de stoep staan – de stoep die ik, zo blijkt uit vraag 7, had moeten vegen.

Een collega van u gaat trouwen. Ze geeft een klein feest. U bent niet uitgenodigd maar u wilt wel iets doen. Wat doet u? Deze vraag dient om na te gaan of mensen niet per ongeluk – of, erger nog, met opzet – een cadeautje geven in plaats van zoals het hoort een kaartje te sturen.

Binnenkort volgt overheidscontrole op deze praktijken, om misstanden te voorkomen. In kookwinkels zullen speciale eenheden worden gepositioneerd die na elke aanschaf van kleine huishoudelijke apparaten indringende vragen stellen. Is die vrolijk gekleurde eierwekker als huwelijkspresentje bedoeld? Zo ja, bent u wel uitgenodigd voor het feest? Nee? Komt u maar even mee…

De schrijver en dichter Rodaan al Galidi zakte eerder al voor de test. Nu stelt D66 in Zwolle (Al Galidi’s woonplaats) vragen over het Nederlanderschap dat hij nog altijd niet krijgt. Natuurlijk, de man schrijft dichtbundels, en een brutalere poging om uit te burgeren is nauwelijks denkbaar, maar toch: hij schrijft die behoorlijk succesvolle bundels wel in het Nederlands.

Al Galidi werd tijdens zijn test onder andere gevraagd wanneer een vrouw weer ongesteld wordt na een miskraam. Zijn reactie op die vraag (“Ik ben nooit zwanger geweest. Dat kan ik bewijzen”) lijkt nogal adequaat, maar er blijken nog steeds zulke vragen in de test voor te komen.

Grappig is ook dat de aanwezigheid van deze vraag in de test suggereert dat het bij vrouwen buiten Nederland anders is, en dat dat verandert zodra ze hier gaan wonen. Kennelijk is er iets in de beroemde Hollandse luchten dat de menstruatie beïnvloedt.

De test vraagt naar triviale weetjes, naar kennis van afkortingen van overheidsinstellingen en controleert daarnaast of de kandidaat afdoende in staat is politiek-correcte antwoorden te geven. Ik geloof dat ik iemand die er een 10 voor haalt niet snel meer zou vertrouwen.

Waar is de bloembollensector het grootst? Het juiste antwoord – in goed Nederlands: Who cares? – staat er niet bij.

Een Reactie op “Stukkie 8: Test

  1. Voeg Nederland bij Bondsrepubliek Duitsland dan is voorspoed is verzekerd en ruimdenken mogelijk.

Geef een reactie

